http://mediekritik.lege.net/
Mediekritik diskussioner
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
 OBS att texter som är äldre än några dagar gamla ofta spärras för editering, så att länkar hit garanteras referera till det avsedda materialet.
 Cookies:  Liksom många websiter använder denna cookies och/eller liknande teknologier för att förbättra användbarheten, men det går att blockera cookies i sin webbläsare och ändå läsa siten.  En cookie är en liten datafil som sparas i den enhet du använder för att läsa siten.  Vi kan använda både tillfälliga cookies och sparade cookies.  Om du läser siten godkänner du att cookies används.

Förråder vi sanningssägarna?

 
Post new topic   Reply to topic    http://mediekritik.lege.net/ Forum Index -> Mediekritik
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Thu, 2005 Oct 13 11:51:39    Post subject: Förråder vi sanningssägarna? Reply with quote

Länkar till denna artikel:
a) http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=56#56. (här!)
b) http://life.lege.net/viewtopic.php?p=155#155.

Orginal: Leif Erlingsson's blog : Intelligentsians blockering

Förråder vi sanningssägarna?

Leif Erlingsson
2005-10-12 22:18

I de diskussioner jag deltagit i om varför saker förtigs i nyhetsrapporteringen har det talats om "de presstituerade", som vet vad som är rätt men håller käft, för att inte förlora jobbet. Men det har också talats om att sanningssägande journalister, fredskämpar o s v saknar stöd från det Svenska samhället. Att vi förråder sanningssägarna. Och de tystnar.

En mäktig men i Sverige kraftigt underrapporterad USA-amerikansk idéströmmning - styrande större delen av den nuvarande politiken - är Leo Strauss' sjuka filosofi om
    a) Evigt Bedrägeri av de dumma massorna,
    b) Religion som nödvändigt Opium för de dumma massorna - men ledare står över all moral, är amoraliska, och
    c) Evigt Krig för uppfyllande av "Manifest Destiny".
Det Nazisterna och Hitler och det 1000-åriga riket höll på med var på barnkammarstadiet, jämfört med detta. Jag rekommenderar varmt Krigskrönikans olika artiklar om den radikala USA-amerikanska högern - varning dock, det är ingen vacker syn, och jag menar verkligen detta bokstavligt! (Ni är varnade!)

Jag har gjort en fascinerande bekantskap, en bekantskap med många alias-namn såsom Anonymous, Energy, energy, free, olja, cost, Mr Life och sist Nu Heter. Detta efter att jag själv skrev kommentarer på Olydig's Blogg.

Min nye bekantskap skrev tidigare i eftermiddag detta mycket intressanta medie-/freds-analys/förslag:
    Vad händer med media? Media känner sig lite hotade av bloggarna. Journalisterna startar egna bloggar för att hänga med! Vart det är på väg kan man undra. Här är en blogg som verkar hålla reda på vad som är på G: http://nuheter.blogspot.com/ ... Varför inte en FredsBloggPortal? Så att det går att hitta dem som försöker skapa fred på jorden. Få till ett samarbete, komplettera FN - Förenta Nationerna - med ett Förenta Individerna - FI - United Individuals - UI, så att vi sex miljarder jordinnevånare får lite fler representanter än nuvarande 192.
Intressanta idéer!

Kanske det ska gå att få lite fart på gamla trötta Sverige? I dag kämpar vad jag förstår fredsrörelserna för sin existens. Jag har rentav lite existentialistiskt undrat för mig själv om människor faktiskt undermedvetet längtar efter krig, kanske för att närvaron av död ger mer livskänsla? Man tvekar om att stödja människors rätt att göra motstånd, som i Irak. Det är nästan som att de inte har rätt till det - som att man tagit ställning för angriparen, mot den angripne.

    [Signaturen] hej
    2005-10-13 01:14

    Förråder vi sanningssägarna?
    frågar du. Jag tror att de flesta inte är insatta i det som pågår.
    Inte förstått. Människor tror på den officiella historien om 11 september. I New York tvivlar mer än hälften av invånarna på den. De tror att deras egen regering haft ett finger med i spelet. Åtminstone vetat om vad som var på gång.

    Michael Moores Fahrenheit 911 kom till Sverige. Där kunde man se Bush sitta kvar och lyssna till skolbarnen som läste en saga om en get efter det att hans medhjälpare viskat i hans öra: "America is under attack!"

    Bush satt kvar och sen stannade han kvar i skolan en halvtimme för att också hålla ett tal. Ingen av hans medhjälpare förstod att nästa plan kunde komma neddimpande på skolan. Ingen försökte föra honom i säkerhet och han själv var inte heller rädd om livhanken.

    Vad säger det? Det behövs inte så mycket funderande för att förstå att Bush visste vad som skulle hända och hans medarbetare likaså. Bush knew! som amerikanarna säger. Bush kände till det!

    Det här har liksom inte gått hem. Människor är inte dumma men vem har tid och ork att själv gräva i historien - surfa runt på Internet för att få sina misstankar bekräftade. Människor har nog med sin vardag. Så när någon säger att Bush visste - så avfärdas det med - tror du på konspirationsteorier.

    Michael Moore sa inte heller hela sanningen... han förde fram Saudi Arabien som någon slags deltagare i det som hände men det finns fler länder i Mellersta Östern och länder som gärna ville se Saddams regim försvinna.

    De politiker, journalister som vet vad som hände - har förstått sammanhangen - de tiger. Det finns anledning till det! USA har ingen riktig konkurrens på världsarenan. De har så överlägsna stridskrafter och är så överlägsna vad gäller propaganda och pengar så de som förstått bland poliker och journalister de tiger. Alltså de som har tid, pengar, kraft, kunskaper, information - de tiger.

    Och sen finns det en del idealister som förstått - men de har så svårt att nå ut. Media vill helst inte ge plats åt de här sanningssägarna. Det är lättare att fortsätta ljuga.

    Sen är vi alla beroende av oljan - och människors samveten går att köpa - erst das essen und dann die moral... sa Brecht...

    Men folk vill inte bara ha mat i magen... Det finns så mycket mer man vill ha... och människor uppmanas också till att skaffa sig grejor... den vinner som har flest prylar när man dör...

    Kanske jag har fel - allting kan vända - det var många som demonstrerade mot kriget mot Irak före kriget - sen tystnade demonstrationerna. Svenskarna hade inget stöd från sin regering. Persson bjöd in Bush till Göteborg som förste amerikanske president i Sverige och åkte sen och satt i soffan med Bush precis innan tortyren avslöjades och höll ett innehållslöst tal i FN.

    Persson är helt enkelt en boddräng - handelsmannens springpojke - han vill sälja grejor - och kanske han tror att det är det som är bäst för oss svenskar - att vi får ha vår levnadsstandard kvar - han är inte särskilt smart Persson och saknar samvete - realpolitiker tycker väl att han själv är - realiteten är grejorna - inte en fredlig värld - det är bara en dröm för honom - cash is King. Boddrängens dröm! I nästa val blir han väl ersatt av lanthandlaren - och det lär inte vara bättre. Lanthandlare ser också bara grejorna pengarna - är samvetslösa skojare med fina historier för att dölja skojeriet. Och en lanthandlare vad kan han säga när han går till banken? Han kanske inte ens förstår vad han borde säga.

    Vad människor inte har förstått är lägets allvar - när en regering kan ta livet av sin egen befolkning för att skapa en bra skräckhistoria - skrämma människor till lydnad - då har det gått långt - det är visserligen ett gammalt trick - men människor går på det.

    Leo Strauss lärde ut det. Och hans idéer lärs ut på många amerikanska universitet. 20 poäng i Rövarhistoria. Eller kanske en hel kurs? Det är bara att surfa in på Yale eller något annat universitet och titta på deras litteraturlistor och upptäcka Leo Strauss-litteraturen.

    Pearl Harbor var Roosevelts trick för att dra in USA:s befolkning i andra världskriget - det får vi inte lära oss. [Red.: Jag skrev om detta i juli 2003. (Jag var då mormon.)]
    Sänkningen av Lousitania var Churchills knep för att dra in USA:s befolkning i första världskriget.
    Riksdagshusbranden var Hitlers knep för att dra in Tysklands befolkning i kriget och tysta oppositionen.

    11 september var Bush knep eller rättare sagt PNAC:s knep Project for a new American Century med Cheney, Rumfeld, Wolfowitz, Kristol, Perl, Podhoretz mfl.
    De skrev om att det kunde behövas något riktigt "maffigt" för att folk skulle fatta. De skrev det ett år före 11 september. Det går att läsa här på sidan 63 om ett nytt Perl Harbor.
    http://newamericancentury.org/RebuildingAmericasDefenses.pdf

    Det är tyvärr rätt många sidor att läsa för det handlar om hur USA ska ta världsherraväldet och då behövs det några sidor att bre ut sig på.

    Här är lite sammanfattning av skriften:
    http://informationclearinghouse.info/article3249.htm

  • För att förstå behöver man själv ta reda på - ifrågasätta:
    [cooperativeresearch.org sökning på pnac]

    En länk som kan få en att förstå!
    Scrollar man sig ner en bit på sidan så kan man få reda på det här:
    April 3, 2003: Ex-CIA Director Foresees Many More Wars in Middle East Complete 911 Timeline
    Former CIA Director James Woolsey says the US is engaged in a world war, and that it could continue for years: As we move toward a new Middle East, over the years and, I think, over the decades to come ... we will make a lot of people very nervous. He calls it World War IV

    Jag tror inte folk har fattat det - och inte heller journalister och politiker. De har inte fattat vad han säger: Fjärde världskiget har startat och det kommer att hålla på några år.
    Har Persson, Reinfeld och Guillou fattat det - eller är de bara bra på hålla masken eller är de ena djävla cynister? helt hjärtlösa... jag tror inte riktigt de förstått.

    Ryssarna och Kineserna har fattat - de samövar sina stridskrafter och jänkarna är inte välkomna att titta på. Kineserna har också sagt - kommer ni för nära - så blir det frågan om att använda kärnvapen mot er.
    Har svenska politiker, journalister och medborgare fattat det - tror inte det!

  • Sen tror jag att Leo Strauss skulle översättas till svenska. De nykonservativa i Sverige har nog inte ens själva fattat vad det går ut på. Inte många har tagit till sig Leo Strauss.

    Det går att på Google skriva så här:
    "Leo Strauss" site:aftonbladet.se
    och få reda på hur många gånger hans namn finns med.

    Du får två länkar en om musik och sen en artikel av Guillou från 2003. Det är allt.

    Sen går det att fortsätta att söka på samma sätt i övriga tidningar och på svenska universitet. Det blir inte många napp.
    Och det är Leo Strauss tankar som har format PNAC - Cheney, Rumsfeld, Wolfowitz, Kristol, Perl, Podhoretz
    med inflytelserika namn som svenska folket och journalister inte känner till.
    Svenska statsvetare verkar inte heller känna till dessa namn. Namnen på dem som format USA:s utrikespolitik är okända i Sverige.

    Och ändå är det Leo Strauss som ligger bakom det som nu händer - han säger: demokratin funkar inte - skapa en myt - skräm folk - för dem i krig - ta för er - ni som är en elit - låt massan sköta jobbet - de är så lättlurade.

    Och hans tankar har - genomförts - och människor känner inte till hans namn. Guillou tycks också ha glömt det - han har väl blivit gammal och däst gubben Guillou.
    Det finns journalister som Åsa Linderborg men de skriver inte hela sanningen heller - antingen har de inte heller fattat eller så är sanningen så känslig... så den går inte att fästa på papper. Men en dag så segrar sanningen!


      MIN KOMMENTAR TILL KOMMENTAREN:

      Leif Erlingsson
      2005-10-13 10:34

      Tack! Jag har redigerat länkarna i din kommentar så de är klickbara, och lagt till ``[Red.: Jag skrev om detta i juli 2003. (Jag var då mormon.)]''.

      Men jag tror att du har slagit huvudet på spiken. Man tänker att visserligen är det här, eller det här, eller det här sant, men man tänker att det är olycksfall i arbetet, etc. Man kan inte se helheten. Man ser inte hur illa det är ställt. "Det kan ju inte vara så illa. Lugna ned dig lite va, rusa inte iväg så där..." Om man inte blir sin egen grävande journalist... Wink

      Jag postade en sak på Olydigs Blogg som jag här vill upprepa. Det är en del av ett ebrev till några nyhetsredaktioner:

    • ETT ANNAT ***JÄTTEVIKTIGT*** UNDERRAPPORTERAT FENOMEN är det oerhört starka motståndet inom USA. Counties, städer, ja även SJU (7) _HELA_ STATER i USA - totalt 389 "communities" i totalt 43 stater, representerade totalt 62 MILJONER AMERIKANER - har skrivit resolutioner enligt vilka de motsätter sig delar av de USA-amerikanska anti-medborgarrättsliga så kallade patriot-lagarna. Läs listan på de 389 "communities" och vad det i varje enskilt fall handlar om på American Civil Liberties Unions hemsida:

      List of Communities that have Passed Resolutions
      http://aclu.org/SafeandFree/SafeandFree.cfm?ID=11294&c=207

      Om ni inte vet vad ni ska rapportera om detta mycket starka fenomen så kanske Karyn Strickler i counterpunch kan ge ideér:

      April 14, 2005 Montana vs. the Patriot Act Red States Rebellion
      By KARYN STRICKLER
      http://counterpunch.org/strickler04142005.html

      ``There is a bi-partisan, grassroots rebellion afoot in American, a movement to resist the USA PATRIOT Act. The Bush Administration, United Stated Congress and mainstream media had better stand-up and take notice as pressure builds to reform provisions of the Act that violate American civil liberties.''

      Det handlar som synes inte om partipolitik, utan motståndet går tvärs över de politiska blockgränserna.

      VARFÖR RAPPORTERAR INTE SVENSKA MEDIER OM DETTA STARKA INRE MOTSTÅND? Har svenska medier tagit ställning för regimen och patriot-lagarna, mot stora delar av det amerikanska folket?

      Ja, så slutade den texten.

    • Men enligt din analys ovan så är det nog knappast så att medierna medvetet har tagit ställning för regimen och patriot-lagarna, mot stora delar av det amerikanska folket, utan det troligare är att de
      a) inte riktigt vågar tro att det är så illa som det verkligen är, och
      b) de som fattar att det är så illa vågar inte säga/skriva hela sanningen av rädsla för att bli marginaliserad av oss andra.

      Slutsatsen blir då ändå att sanningssägare förföljs - men inte för att man tror att de säger sanningen, utan för att man INTE KAN TRO att de säger sanningen....

Ja, jag har ju skrivit om det förut, hur svårt vi har att tro på det otroliga.

    Leif Erlingsson onsdagen den 29 december 2004 wrote:
    Reglerna har mjukats upp. Från högsta ort.

    Är det omöjligt att tro det otroliga även när det är sant? Historien visar hur omöjligt det är för oss att tro det "otroliga". Vi stämmer av med våra vänner, och när ingen tycker som "galningen", ja, då avfärdar vi honom.

    I den självbiografiska klassikern "Natten", en av de mest lästa böckerna om Förintelsen, berättar Nobelpristagaren Elie Wiesel om hur han som 14-årig judisk pojke bodde den lilla Ungerska staden Sighet under andra världskriget. Rykten cirkulerade medan nazisterna närmade sig, men få trodde att deras lilla värld skulle kollapsa. Alla utländska judar utvisades. Bland dem Wiesels religiösa läromästare, Moshe Beadle.

    Månader gick. Moshe kom tillbaka. Han berättade en skrämmande historia. Bussarna med de utvisade hade i Polen blivit överlämnade till Gestapo. Judarna tvingades ut för att gräva djupa gropar. Alla, män, kvinnor och barn hade blivit avrättade med maskingevär och nedknuffade. Man roade sig med prickskytte på bebisar som kastades upp i luften. Moshe var sårad och antogs vara död. Det tog honom månader att ta sig tillbaka för att varna sina vänner.

    Under långa dagar och nätter gick Moshe från hem till hem och berättade om Malka, den unga flickan för vilken det hade tagit tre dagar att dö, och om Tobias, skräddaren, som hade bönat om att få bli dödad före sina söner. Människorna vägrade inte bara att tro på Moshe utan också att lyssna på honom. Detta var i slutet av 1942. Det fanns ännu tid att fly. Det kom ännu fler rykten, men ingen kopplade samman dessa rykten med Moshes historia. Tyskarna kom, började ta bort judarnas rättigheter. Inte förrän de såg sina släktingar ledas in i gaskamrarna i Auschwitz eller när de själva steg in där, förstod de. Trots alla tecken. Varför kunde de inte se det uppenbara? Därför att det var alltför otroligt för att man skulle kunna tro på det. Bara "galningar" talade om det. Det var därför.

    Ett annat exempel är Milton Mayers "They Thought They Were Free: The Germans 1933-1945" (de trodde de var fria...), där han beskriver den gradvisa förlusten av frihet och säger att leva i denna process är att absolut inte kunna lägga märke till den om man inte har en långt större medvetenhet än de flesta någonsin har behövt träna upp. VI VÄRJER OSS mot att ändra vår världsbild. Ändå, ibland är det nödvändigt, för vår egen överlevnad. Jag förstår så väl varför Moshe grät. Det är psykologiskt oerhört svårt att tro på det som "ingen annan tror på". Det är viktigare att "tro som andra" än att det man tror är sant.

    Denna text behandlar den uppmjukning av vad som ses som etiskt försvarbart som sker på båda sidor av Atlanten, samt i någon mån vilka motkrafter som finns. Söndagen den 19 december 2004 kunde vi i Kaliber, i P1, lyssna om systematisk tortyr och dödande av fångar, utfört av det stora landet i väster. Lyssna på ljudfil och läs mer på [denna länk till P1 Kaliber 19 december 2004: Skandalen växer - från World Trade Center till Abu Ghuraib]. Något som jag särskilt kommer ihåg från inslaget är att ``Reglerna har mjukats upp. Från högsta ort.''

    Ändå finns det så mycket fina människor i det stora landet. Där finns massor av intellektuella som ofta är långt mer extrema i sin "vill hela mänskligheten väl" än vad många svenskar tycks vara. Det finns faktiskt massor av positiva motkrafter. Det fanns det förstås även i Tyskland i slutet av 30- och början av 40-talet. Tills de hade undanröjts. Det vi har i dag, som vi inte hade då, är ett facit. Vi kan jämföra med historien. Men vad vi tyvärr har i dag är att man tror att vi bara "ropar varg" en gång till. Det är kanske inte allom givet att se att denna gång är det likheterna i mekanismerna vi pekar ut, inte någon slags jämförelse av grad av ondska.

    Dessa mekanismer är snarlika även i vårt eget land. Vi tycks vara väldigt aningslösa här, kanske till och med mer aningslösa än i själva det stora landet varifrån dessa mekanismer nu utgår. Vi har inte varit uppmärksamma på "the writing on the wall", som trots allt många intellektuella har varit i USA. Vi har i allmänhet inte läst de analytiker som i åratal har sett detta komma. Och vi följer aningslöst "Patron Persson", för att inte stöta oss med Bush, Blair & Berlusconi.

    Smygfascismen kunde inte visas tydligare än när två borgerliga partiledare inte såg något som helst anmärkningsvärt med att tala klarspråk på radio om att vi i Sverige måste ge vika för de stora grabbarnas säkerhetstjänster och acceptera tortyr, etc. Vi skulle göra om Baltutlämningen utan att blinka. Vi lever med någon slags värderelativism hos våra makthavare. Om det är OK med Washington, ja, då är tortyr OK då. Reglerna för vad som är etiskt försvarbart mjukas upp och flyttas "fram" överallt. Moderatledaren Fredrik Reinfeldt och folkpartiets Lars Lejonborg gav onsdagen den 22 december 2004 i radions P1, Studio Ett, strax efter 17:30 indirekt sitt stöd till tortyr, i samband med diskussionerna kring de två tortyr-utvisade Egyptierna. Jag har ordagrant transkriberat och kommenterat det sagda på denna länk.

    Vi får veta att Svenska folket ska ställa in sig på att såväl utländsk säkerhetstjänst kan operera på plats i Sverige som att det kan komma att ske avvisningar till länder som ANVÄNDER ANNAT ÄN ALLMÄN DOMSTOL för att pröva skuldfrågan. Lars Lejonborg sa strax därefter att "Jag vill försvara Fredrik Reinfeldt". Som just hade avslutat med orden ``.. eh .. Och ibland kan det vara bra att vara rak över det, snarare än det vi har upplevt, tycker jag, för att försöka .. eh .. komma undan diskussion i den här frågan.'' Det var ju bra att han är rak. Så att vi äntligen kan få en diskussion i den här frågan! D.v.s. smyg-fascismen och de långsamt flyttade gränserna för vad vi accepterar som etiskt försvarbart. Det är dags för alla goda krafter att gå samman, i dessa "yttersta tider".

    [ . . . snip . . . ]

    Och vad är det för makt-kaka som den kristna högern skär då, kan man fråga sig? Den så kallade evangeliska kristendomen i f.f.a. USA har sedan ungefär 1967 ingått i en ohelig allians med Sionisterna. För Sionisterna så handlar detta enbart om makt -- att ha 200 000 "Kristna" predikanter i USA som predikar stöd för staten Israel i alla väder och oavsett vilka brott mot mänskligheten som begås, det är bara alldeles för bra för att tacka nej till. Så de flesta intellektuella judar i USA sålde sina vänster-sympatiserande och liberala själar, och gick i partnerskap med de så kallat evangeliskt kristna. Men, vad är lockelsen för de senare, kan man fråga? Teologiskt så är det "Rapture"; att tas upp till Gud; och Harmageddon. Det måste bli -- så resonerar de -- ett Harmageddon med kärnvapen och så vidare i Israel, och vi måste alla arbeta för att uppnå detta höga mål, så att de rättfärdiga kan "tas upp", och resten av oss få vad vi förtjänar -- inklusive judarna.

    Politiskt, så handlar det om RÅ MAKT. Tillsammans med Sionisterna SÅ HAR DE evangeliskt kristna i dag MAKTEN. Vilken kick, för dem som står vid rodret! Vilken makt-kick! De kontrollerar den mäktigaste nationen på jorden! De kontrollerar den mäktigaste kärnvapenarsenalen någonsin! Och den mäktigaste armén, flottan, flygvapnet, etc.. Vad bryr de sig om soldaterna? Inte ett dugg. De förväntas bara göra vad de är tillsagda! De är inte viktiga. Målen -- makt och "Rapture" -- helgar vilka medel som helst. Inklusive tortyr, mord, o.s.v..

    Sammanslagningen av följande fyra institutioner anser jag är det som sannolikt kommer att ge upphov till den "perfect storm" som vi tycks ha framför oss, ett förestående storkrig mellan "kristendom" och Islam. Ett religionskrig, alltså.

    Regeringar
    a) slås samman med det militär-industriella komplexet
    b) slås samman med storfinans utom demokratisk kontroll
    c) slås samman med fundamentalistisk religion

    [ . . . snip . . . ]

    Men det finns inte bara höger-kristna utan också en massa "tjäna främlingen och de lidande-kristna" i det stora landet. De är visserligen ofta icke-politiska, men om de bara vaknar så är de en mycket stark kraft med stark tro bakom det de i så fall gör. Och så finns det, som nämnt, en massa intellektuella också. Motkrafterna väcks ju av den extremism som fundamentalisterna uppvisar.

    [ . . . snip . . . ]

    Ändå, när man läser vad Noam Chomsky och andra som är ute och träffar människor säger, så förstår man att det finns MASSOR av tänkande amerikaner. Jag tror att andelen tänkande amerikaner skam till sägandes är långt större än andelen tänkande svenskar. De har ju också fina traditioner av att ha skapat FN och andra människorättsorganisationer. Det finns mycket och goda krafter. Faktum är att själva det republikanska (höger-) partiet riskerar att brytas sönder av inre motsättningar mellan fundamentalisterna och mer jordnära högermänniskor. Fundamentalisternas övertag är att de ännu är bättre organiserade, men det är bara en tidsfråga, såvida fundamentalisterna inte skickar alla andra till koncentrationsläger....

    Leif Erlingsson, Tullinge, Sverige
    Onsdagen den 29 december 2004

Vi avfärdar alltså sanningssägaren helt enkelt p g a vår egen oförmåga att tro på det han/hon säger och skriver. Utan att ta reda på hur det faktiskt förhåller sig "då det uppenbarligen är paranoida och överspända idéer". Lite rationellt är det ju att inte lägga energi på alla hugskott. Men det som nu sker är definitivt allt annat än "hugskott".

Fast så håller kanske folk så sakta på att vakna också?

Låt oss inte förråda det USA-amerikanska folket! De är också människor! De förtjänar inte att leva under förtryck! De är goda människor - de flesta av dem - som förtjänar mänskliga rättigheter, fred, frihet och demokrati!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Fri, 2005 Oct 21 15:07:33    Post subject: Konspirationsteori av Astrid Boman Reply with quote

Länk till denna artikel: http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=92#92
Kopia även här: http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=93#93
Och här: http://life.lege.net/viewtopic.php?p=171#171

Konspirationsteori
av Astrid Boman
Publicerad 2005-10-21

En konspirationsteori är tvärt emot vad många tror ingenting man tar ur luften och slänger ned på ett papper. En konspirationstoeri uppstår ur en mängd fakta. Att skapa en konspirationsteori är som att bygga ett pussel. Varje faktabit ska falla på plats för att sedan bilda en begriplig bild av verkligheten.

Vad man inte kan åstadkomma i en konspirationsteori är bevis. Där får framtiden visa vad som var rätt och vad som var fel. Vad det gäller denna konspirationsteori hoppas jag att jag har fel, grundligt fel. Men de fakta jag samlat, oroar mig.

Mellan 12 nov 2003 och 11 feb 2004 har sex mikrobiologer mördats. Den sjundes död är fortfarande ett frågetecken. Jag avser då dr. David Kelly som ansågs vara den politiska läckan angående Tony Blairs avsaknande av skäl att delta i Irakkriget.

De mördade mikrobiologerna är förutom David Kelly, Benito Que hittades medveslös 12 nov 2003 avliden den 6 nov, Don C. Wiley försvann 16 nov 2003 hittades död 20 dec, Vladimir Pasechnik 23 nov 2003 Wiltshire England, 10 dec 2003 Robert Schwartz Loudoun County, Virginia, 11 dec 2003 Set Van Nguyen Viktoria Australien, 8 feb 2004 Vladimir Korshunov Moskva (enligt Pravda hade Korshunov uppfunnit vaccinet som skyddar mot biologiska vapen eller själva vapnet dvs. den etniska biologiskabakterie bomben,) 11 feb 2004 hittades Ian Langford Norwich England mördad.

Alla dessa mikrobiologer hade en gemensam nämnare. Fort Detrick och biovapenforskning! Alla sysslade dessutom indirekt eller direkt med den särskilda DNA foskningen. På Fort Detrick har länge pågått forskning omkring så kallade etniska vapen. Dvs man kan få fram en bakterie som endats angriper människor med vissa DNA:n. Man skulle då kunna få fram ett vapen som endast angriper vissa befolkningsgrupper, färgade tex. Man kan då också få fram vaccin som endast gäller vissa befolkningsgrupper.

Det verkar osannolikt att sju mikrobiologer som sysslar med samma slags forskning under denna korta tidsrymd skulle bli utsatt för oorganiserad brottslighet eller dö naturligt.

Dessa mikrobiologer skulle tystas. Av vem och varför?

Herr Bush tog makten under mystiska omständigheter. Det är numera ett känt faktum att han planerar ett globalt oljekrig.

Herr Bush mandattid går ut om tre år. Även om Israel hjälper honom i kriget mot Iran är det knappast troligt att han hinner lägga under sig världens oljetillgångar under den korta tiden. Herr Bush fattar beslut idag som ligger efter hans mandatperiod. Tänker han stanna kvar vid makten ?

Det jag skriver nu är en teori. Jag hoppas att det stannar vid det. För att Bushadimistrationen ska kunna bli kvar vid makten krävs att grundlagen upphör att gälla. Hur ?

Jo, medelst ett terrordåd så stort att inte ens folket protesterar.

Förra året stiftades i USA nya lagar som skulle gälla vid terrordåd med biovapen. Den så kallade Nödhälsoakten. Den innebär att amerikanska myndigheter kan:

Kräva att varje individ ska vaccineras. Att vägra är ett brott och straffas med karantän.

Kräva att varje individ ska genomgå en specifik medicinsk behandling. Att vägra är ett brott och straffas med karantän.

Beslagta all egendom, inklusive fastigheter, mat, bränsle och kläder. Om det är nödvändigt i en krissituation.

Beslagta och förstöra allt som betraktas som farligt. Ingen kompensation utbetalas.

Inkalla dig och ditt eventuella företag i statlig tjänst.

Införa ransonering, priskontroll, kvotering och vägtullar.

Avskaffa delstatslagar, regleringar och förordningar som innebär ett hinder vid extrema nödsituationer.

Dvs. införa fullständig diktatur.

Bushadimistrationen sitter förmodligen idag med ett etnisk biovapen som eventuellt drabbar svarta, de mindre viktiga i det amerikanska samhället. Om man låter en sådan bomb brisera. Ja, då är ju fortsättningen given.

Även om detta scenario inte blir verklighet är det oroande nog att en krigsgalen diktator sitter med detta vapen i handen.

Astrid Boman

Publicerat med tillstånd från författaren: ``Hjälp mig att sprida den.''
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Tue, 2005 Oct 25 16:41:35    Post subject: Angående om vi lever i en fasciststat Reply with quote

Angående om vi lever i en fasciststat så hittade jag en text från 2001-11-26 som jag fann mycket intressant - så intressant så jag har bett om och fått tillstånd att återpublicera den här (och i andra av mina forum):

Länk till denna sida: http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=112#112
Kopia här: http://blog.lege.net/?/29-Ursaekta-att-jag-aer-tjatig....html#c108

Orginal: http://yelah.net/yelah/20011126/kommentar1126

Kling och Klang skjuter skarpt
av Göran Drougge
2001-11-26

Vem kan lita på rättsstaten Sverige efter detta? I samband med Göteborgskravallerna skickade antikapitalistiska aktivister fem SMS-meddelanden, som i sig inte innehöll något brottsligt. Nu har detta gett åtta ungdomar fängelsestraff på 3 till 4 år.

Trots mängder av bildbevis, filmer etc som visar polisers övervåld, misshandel, sparkar i ansikten med mera i samband med demonstrationerna har inga poliser åtalats. Tvärtom. Det går en rak linje från statsministerns oreserverade hyllningar av poliskåren direkt efter polisskotten i Göteborg, via de röda rosorna och Göteborgsåklagarens avvisande av brottsmisstanke till Stockholmsåklagarens nedläggning av förundersökningen om polisskotten och polisens manipulerande med bevismaterial. Det lutar åt att det svenska rättsväsendet har låtit sig manipuleras till politiskt styrda domar och hittills har 28 personer dömts till flera års fängelse på delvis påhittade grunder. I dag måste vi vänja oss vid det tragiska faktumet att vi i Sverige har politiska fångar. Nu kommer också avslöjandena om filmer som klippts för att stödja de politiska domarna.

Jag tror att om något liknande inträffat i Italien eller i något Sydamerikanskt land så hade de flesta svenska journalister talat om rättsskandal. Men här lever vi ju i det trevliga folkhemmet Sverige, vi behöver egentligen inte vara oroliga, de manipulerade bevismaterialen är helt ointressanta, våra poliser och våra åklagare är innerst inne hederliga och hyggliga, de kanske är lite korkade ibland - ni vet, Astrid Lindgrens Kling och Klang - de skjuter skarpt för att de är lite korkade och lite rädda.

Sverige är visserligen med i samma EU (Europol, Schengen, Sirene, polissamarbete mot terrorister etc) som Berlusconis Italien, där fascistiska poliser också skjuter skarpt och misshandlar, men det ändrar ingenting på vårt småmysiga folkhem. Det är inte så farligt, var inte oroliga, lita på snälla farbror Persson som klappar barnen på huvudet, på Kling och Klang, på den svenska massmedian ...

I dagens EU-anpassade Sverige verkar det inte finnas plats för en radikal Pippi Långstrump som ifrågasätter den enda (EU-) vägens politik. I dagens Sverige har ett korrumperat rättsväsende spärrat in Pippi, Tommy och Annika på flera år, som politiska fångar.

Göran Drougge
________________________________________________________________

Leif Erlingsson: Denna text återpublicerad ovan med Göran Drougges godkännande. Se även Görans texter på http://motkrig.org/ !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Tue, 2005 Oct 25 17:09:49    Post subject: Så vad har vi? Reply with quote

Länk till denna text: http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=113#113

Så vad har vi?
  • Motstånd i USA - förtigs här hemma
  • Politiska fångar här hemma
  • Vi utvisar flyktingar till tortyrländer
  • Vi utvisar människor till "annat än allmän domstol" - till tortyr
Slutsatsen kan bara bli att Sverige inte är en rättsstat. En kommentar jag för övrigt tycker mig ha sett då och då i media från lagkunnigt folk. Jag tänkte för mig själv att efter ragnarök eller harmageddon eller vad man väljer att kalla världens ände, så kommer svenskarna ensamma att vara kvar, eftersom vi inte kan bestämma oss för om det verkligen är fråga om världens ände, eller om det bara är fråga om överdrivna spekulationer av vildhjärnor. Godnatt!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Thu, 2005 Oct 27 12:28:15    Post subject: Vi lever i en berättelse Reply with quote

Länk hit: http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=120#120
Kopia här: http://blog.lege.net/?/30-Sanningen-ska-goera-dig-frisk.html#c133

VI LEVER I EN BERÄTTELSE

Jag funderar att vi berättar olika historier för varandra, som verklighetens händelser sedan passas in i - och det som inte passar in tonas ned eller tystas/förtigs. Media är alltså historieberättare. Och historien får förstås inte förstöras, nej bort med sabotörer som förstör den "rätta" historien som ska berättas. Sådana sanningar vill vi inte veta av!

Sedan tävlar givetvis olika historier om uppmärksamhet, somliga av de icke-mainstream ligger givetvis mycket närmare verkligheten iallafall i vissa avseenden än andra. Men mainstream media verkar se sig själva som försvarare av sin egen berättelse snarare än som plattform för olika berättelser.

Ovanstående inlägg, speciellt sista stycket, belyser utmärkt väl hur en alternativ berättelse faktiskt bättre förklarar verkligheten än den officiella berättelsen, men hur den ändå står på undantag. Det är inte verkligheten som styr utan det är vilken berättelse som "vinner", på oklara grunder.

För den som själv på några minuter vill dyka in i en väldigt bra presentation över verklighetsstödet bakom just den ovannämnda alternativa berättelsen, så rekommenderar jag extra varmt denna presentation som jag hostar åt http://11september2001.blogspot.com/ :Det är alltså "http://11september2001.blogspot.com/" (han vill vara anonym) som har gjort presentationen. Jag måste själv säga att jag är mycket imponerad. Jag länkar även själv till den från http://blog.lege.net/ .

Men det var inte specifikt just denna alternativa historia som detta inlägg handlade om - det var mer exemplet, för det finns andra, många andra, utan det var det att vi berättar olika historier för varandra, som verklighetens händelser sedan passas in i - och att det som inte passar in tonas ned eller tystas/förtigs. Att media alltså är historieberättare. Att VI LEVER I EN BERÄTTELSE!

VI LEVER I EN BERÄTTELSE. (De som sedan är med i olika rörelser, religioner, partier, de lever i delvis alternativa berättelser. Men principen är samma där.)

Och VI TYCKER INTE OM DEM SOM FÖRSTÖR BERÄTTELSEN! (Därför tycker de som är med i olika rörelser, religioner, partier o s v inte om avvikande, avhoppare, apostater.)
________________________________________________________________

Jag fick förresten denna text på mailen, med tillstånd att posta i mina forum från författaren Astrid Boman:

MÖRKLÄGGNING
    "Vi har behov av fri information. Ett land, som är rädd att låta medborgarna själva bedöma sanning och lögn, är ett land som är rädd för sina medborgare."
    - President John F. Kennedy feb. 1962
Vår regering torde känna stor rädsla för oss medborgare eftersom de mörklägger den ena utredning efter den andra...

Mordet på Olof Palme är en av dessa utredningar som avbröts eller förhindrades av regeringen. Holmér lär ha sagt att: skulle sanningen om detta mord uppdagas skulle det skaka Sverige i dess grundvalar. [Red.: DN 25 aug. 1986: "Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar."] När spåren ledde åt ett visst håll avbröts den av tre regeringsmedlemmar och bevismaterial försvann. Bl. annat ett band där fd. CIA-agenten Gene Tatum berättar att CIA låg bakom mordet på Olof Palme.

Mörkläggning väcker misstankar och skapar frågor. Vilken vetskap om detta mord hade de då i regeringen sittande? Vem beordrade att bevismaterial skulle förstöras?

Var är bandet och var är Gene Tatum?

Att svenska högerpolisen var inblandad är ett faktum men vilken roll hade de i mordet? Skulle de se mellan fingrarna eller deltog de aktivt i förberedelserna? Mycket tyder på det senare när man läser utredarnas rapporter om deras verksamhet den kvällen.

Varför dog Christer Pettersson? Tre dagar tidigare lär han ha sagt att han visste vem som mördade Olof Palme och han hade sedan en tid tillbaka försökt få kontakt med Mårten Palme. De skador han hade tyder på att trubbigt våld förkommit. Med tanke på var skadan satt är det spektakulärt att den uppkommit genom fall. Att lägga skulden för mordet på en kriminell alkoholist och våldsverkare är ett effektivt sätt att få bort allmänhetens och pressens blickar från de verkliga händelserna. För vem bryr sig om en gammal alkis?

Så mörklades också Estonia-katastrofen och omständigheter runt denna.

Det har på senare tid blivit känt att militärt material brukade skeppas med Estonia. Nu har man fått fram att det var en speciell rysk radarutrustning som smugglades med denna transport. Om det var svenska försvaret som skulle lägga vantarna på den eller om den skulle gå till USA via Sverige vet jag inte. Däremot finns denna utrustning i Ryssland. Det var med hjälp av denna ett amerikanskt spionplan sköts ned våren 2005 då det flugit in på ryskt territorium.

Svenska medier förtiger dessa uppgifter eller visar i allafall ett ringa intresse.

Regeringen var också mycket snabb på att föreslå att ett betongfundament skulle gjutas över Estonia och att gravfrid skulle råda. Annars brukar vår regering arbeta i snigelfart, som tex vid flodvågskatastrofen.

Överlevande har vittnat om att de hörde en explosion innan bogvisiret sägs ha lossnat och båten började sjunka. Terrordåd eller olycka? Fraktade svenska försvaret explosivt material med färjan? Var Estonia sjöduglig? Hade det slarvats med underhållet?

Att USA med svenska regeringens godkännande kidnappar och fraktar bort människor är numera allmänt känt. Det går inte att förneka det längre. Så skedde även efter Estoniaolyckan. Gå gärna in på sidan http://heiwaco.tripod.com/punkt146.htm och läs om utredningen.

Att personer dödförklaras men sedan visar sig vara räddade är ingenting konstigt vid stora katastrofer. Men att motsatsen sker är anmärkningsvärt. Speciellt när de setts i allra högsta grad levande efter olyckan.

Elva personer sades vara räddade men ströks sedan från listan och dödförklarades. Två av dessa kan väl ses som huvudvittnen om båtens last, sjöduglighet och anledning till olyckan.

Kapten Avo Piht har befunnit sig på Utö efter olyckan. Hans hustru fick också beskedet, att han var räddad. Han sågs föras iväg från Åbo i en bil. Två personer har hört projektledaren för reprationsvarvet, Erik Mörd, erkänna att Pith hade räddats. Chefsmaskinist Lembit Leiger har bevisligen befunnit sig levande på Huddinge sjukhus efter katastrofen. Viktor Bogdanovs hustru fick ett telefonsamtal från pursern Andres Vihmare som meddelade att Viktor överlevt med honom på Mariella. Av de elva som förklarades räddade men senare dödförklarades har jag fått fram 10 namn.

Kapten Avo Piht, Chefsmaskinist Lembit Leiger, taxfreeförsälj. Tina Muur, fartygsläkare Viktor Bogdanov, Styrman Kaimar Kikas med hustru Merit Kikas, Mek. och fjärde maskinist Agur Targama, variteartisterna Hannely och Hanka-Hannika Veide och affärsbiträde Ago Tomingas.

Dagen efter Estonia-olyckan startade två flyplan Gulfstream 4 Reg N971L samt Boeing 727-200 Reg VR-CLM från Arlanda. De medförde 5 respektive 4 icke namngivna personer. Enligt flygplansarkiven var det amerikanska ambassaden som betalade start och landningsavgifterna. Bortfördes 9 besättningsmedlemmar med dessa plan?

Kapten Avo Piht och chefsmaskinist Lembit Leiger var ju huvudvittnen vad som gäller fartygets last samt sjöduglighet.

Vem hade intressen i att dessa människor försvann. USA? Rederiet? Svenska försvaret? Vad vet svenska regeringen om de 9 personer som flögs iväg med de amerikanska planen dagen efter olyckan? I UD:s arkiv finns namnen på de som sades vara räddade men senare dödförklarades. En av de anhöriga har fått telefonsamtal från en saknad besättningsman. Någon lade dock på luren. Där upphör spåren. Detta mörklägger vår regering. Varför?

De anhöriga har rätt att få veta vilket öde som drabbat deras nära och kära. Mörkläggning skapar misstänksamhet och frågor. Varför lägger inte UD alla handlingar på bordet, även de obekväma dokumenten?

Källor bl.a Sven Aner ( svensk journalist ) Anders Björkman ( utredare )

Astrid Boman
(Kan kontaktas genom Leif Erlingsson.)
________________________________________________________________

Så det är väl inte bara att vi lever i en berättelse, det kan vara farligt att ifrågasätta berättelsen också...

Dessutom "antyder" ovanstående att den svenska eliten är lika korrupt som den USA-amerikanska som ställde till med "911" och vi vet inte hur många andra otyg innan dess. Eliten berättar historier för oss, berättelser, och om vi är snälla så håller vi oss till manus, även när manuset är lite väl skakigt. Kunde de inte iallafall skaffa en kompetent regissör?! "Filmen" är urusel; handlingen håller inte ihop för 5 öre, hör ni det! Jag vill att vi stänger av "filmen"!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Sat, 2005 Oct 29 14:32:28    Post subject: Medlöperiet kombination av rädsla och delaktighet? Reply with quote

Länk hit: http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=122#122

Medlöperiet kombination av rädsla och delaktighet?

Se http://life.lege.net/viewtopic.php?p=181#181 !

Medlöperiet från elitens sida kan bero på en kombination av rädsla och delaktighet. Se http://life.lege.net/viewtopic.php?p=180#180 i mitt life.lege.net forum Om o-döda och andra.
_________________
Leif Erlingsson, Tullinge, Botkyrka
A-TGSS (anti-totalt globalt slav samhälle / Anti-Total Global Slave Society)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    http://mediekritik.lege.net/ Forum Index -> Mediekritik All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
HOME          Läs om Intelligentsians blockering här: http://blog.lege.net/          Besök AllaForum!