http://mediekritik.lege.net/
Mediekritik diskussioner
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
 OBS att texter som är äldre än några dagar gamla ofta spärras för editering, så att länkar hit garanteras referera till det avsedda materialet.
 Cookies:  Liksom många websiter använder denna cookies och/eller liknande teknologier för att förbättra användbarheten, men det går att blockera cookies i sin webbläsare och ändå läsa siten.  En cookie är en liten datafil som sparas i den enhet du använder för att läsa siten.  Vi kan använda både tillfälliga cookies och sparade cookies.  Om du läser siten godkänner du att cookies används.

Aftonbladet rakryggade om terroristerna i regeringen

 
Post new topic   Reply to topic    http://mediekritik.lege.net/ Forum Index -> Mediekritik
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Thu, 2005 Sep 29 20:21:39    Post subject: Aftonbladet rakryggade om terroristerna i regeringen Reply with quote

Aftonbladet rakryggade om terroristerna i regeringen

Aftonbladet Kultur av dagens datum publicerade detaljerna kring Åsa Linderborgs och Erik Wijk mycket välbehövliga agerande där de gjorde vad som länge behövt göras, polisanmälde och JO-anmälde en bunke svenska vapendirektörer och två generaldirektörer för terroristbrott och uppmanade riksdagen att ställa Göran Persson, Ulrica Messing och Gunnar Lund inför konstitutionsutskottet för samma brott. Bevisningen är ju solklar, enligt de nya terroristlagarna är hela högen terrorister eftersom de helhjärtat har stött terrorhandlingar. I det här fallet terrorhandlingar i Irak, utförda av USA, dit de exporterat material för sagda brott. Förresten, även innan de nya terroristlagarna så kunde de ha dömts för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse, vilket Aftonbladet också påpekar och föreslår som anklagelse vad gäller de brottshandlingar som utförts innan den nya lagen trädde i kraft.

Det var skönt att Aftonbladet är rakryggade nog att ta bladet från munnen med denna typ av terrorister, som hotar vår och alla människors säkerhet. Och att Åsa Linderborg och Erik Wijk är rakryggade nog att polisanmäla dessa avskyvärda brott. Det är bara att hoppas att domarkåren, JO och regeringen inte är genomkorrumperade, så att brottslingarna ställs till svars och blir lagförda på ett korrekt sätt. Vi kan inte ha folk i frihet som sänder vapen för terrohandlingar mot människor i t ex staden Tal Afar mellan Mosul och den syriska gränsen, som nu i veckor utsatts för bombningar av USA. Eller som sänder vapen för terrohandlingar mot människor i Falluja, som nu i stort sett fullständigt förstörts.

Det är avskyvärt, och alla som har varit inblandade måste givetvis lagföras snarast! Nu är det ju illa att inte regeringen, JO och allmän åklagare har tagit tag i denna terroristverksamhet inom vårt lands gränser tidigare, men därför är det ännu mer glädjande att se att pressen i form av Aftonbladet nu tar sitt ansvar! Man får bara hoppas att resten av media nu följer upp detta så att inte regering, JO och domstolsväsendet missar att följa upp detta p g a för stor belastning med parkeringsbots-ärenden i domstolarna, eller något.

Länk: http://aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,705951,00.html
Eller gå och köp Aftonbladet, sidan 4 och 5 i dagens tidning, 29 september 2005.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Wed, 2005 Oct 12 11:12:03    Post subject: Priset för sanningssägare Reply with quote

Priset för sanningssägare

"Fitta!" ÅSA LINDERBORG: ''Jag ser ett mönster som inte handlar om mig'' wrote:
"Fitta!" ÅSA LINDERBORG: ''Jag ser ett mönster som inte handlar om mig''

Ett par gånger i
veckan skriver läsare till mig att jag är en fitta. ''Kommunistfitta'', ''sossefitta'', ''vänsterfitta'', ''cp-fitta'', ''kärringfitta'', ''hjärndöd svinfitta''. Eller någons hora: ''Stalinhora'', ''Palmehora'', ''Saddamhora''. Några anser att jag ''hotar demokratin'' och därför borde ''flytta till Kuba''. En annan meddelar att jag har ''intelligens som understiger en 12-årings''. Flera tror att jag skulle vara mindre ''aggressiv'' om jag ''nån gång fick smaka lite kuk''.
Oknullad arg vänsterfitta . . .
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Wed, 2005 Oct 12 11:50:08    Post subject: Dags för en bred debatt om vad som skrivs i massmedia Reply with quote

Dags för en bred debatt om vad som skrivs i massmedia. På länken till vänster kommer du till en Blogg-diskussion i det ämnet. En sak som lyftes fram där:

Sverige satsar på krig - inte på fred, Jan Öberg, Aftonbladet 11 juni 2000 wrote:
Jan Öberg, Aftonbladet 11 juni 2000
Sverige satsar på krig - inte på fred

Vi är på väg mot en världsdiktatur och den en gång självständiga och kritiska svenska rösten har tystnat. De elva år som gått sen Berlinmurens fall är förlorade, vi har missat tidernas största chans att skapa en bättre värld, skriver Jan Öberg, fredsforskare i Lund.

Fredsrörelserna kämpar för sin existens. Sverige är unikt genom vår tradition av stöd till folkliga rörelser. På säkerhets- och fredspolitikens område rör det sig för närvarande om ungefär 10 miljoner kronor per år alltså ett par promille av kostnaderna för vårt förlegade, rent militära försvar och lite drygt en procent av vad vår Kosovo-bataljon kostar. Fortfarande är proportionerna mellan investeringar i fred och i krig huvudlösa globalt och i Sverige.

Sammanfattningsvis: vi har missat vår tids största chans att skapa en bättre värld. Den enda vägen leder till en ständigt mer deprimerande, ohållbar situation. ...

Även:

http://www.transnational.org/pressinf/2000/BreakingNews.html wrote:


TFF PressInfo # 98
Support Appeal

Svensk Stödappell

TFF PressInfo # 95
Action Request - How You Can Help TFF Now

TFF PressInfo # 94
The Swedish Ministry of Foreign Affairs Deprives TFF of Its Annual Organisational Grant - and Allocates Millions
without Documentation

TFF PressInfo # 94 (in Swedish)
UD slopar stöd till TFF - och fördelar miljoner utan redovisning

Arbetets ledarsida 26 maj 2000
Mot en snävare debatt

Arbetet 6 juni 2000
Socialdemokratin svek idealen, idag jamsar man med

Fredsrörelserna kämpar alltså för sin existens. Själv undrar jag lite existentialistiskt om människor faktiskt längtar efter krig, för att död ger mer livskänsla?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
11-09-01.blogspot.com/Mr
Guest





PostPosted: Wed, 2005 Oct 12 15:17:06    Post subject: Life and Death with the PhoneParty for something... Reply with quote

Du skriver:
Fredsrörelserna kämpar alltså för sin existens.
Själv undrar jag lite existentialistiskt om människor faktiskt längtar efter krig, för att död ger mer livskänsla?

Hur skulle död ge mer livskänsla? Är man död så lär det inte vara många känslor kvar! Du kanske tänker på tjurfäktning eller någon dödlig utmaning av något slag? Men är det inte sjuka idéer - människor som inte blir älskade vill bli hatade - handlar om att bli uppmärksammad helt enkelt.

Människor har levt i små grupper i sju miljoner år - Nya Guinea t.ex. har 800 språk. Har gruppen blivit för stor med hänsyn till möjligheten att kommunicera med de andra så har gruppen delat på sig.

De här små grupperna har varit i balans med övriga naturen - lyckats överleva i 7 miljoner år.

För 10 000 år sedan kom jordbrukssamhället och det blev möjligt att beskatta människor - lagra spannmål - och det blev möjligt att bygga stora riken - hierarkier. Det var på gott och ont - kunskaperna ökade - men också avståndet mellan människor.

För 400 år sedan satt Gallileo Gallilei i katedralen i Pisa och tog pulsen för att utröna svängningstiden för de lampor som hängde där och dinglade. Han fick ihop en formel för det som band samman tid och rum - Naturvetenskapen var född. 1609 hade han en formel klar för att skjuta kanonkulor så att de träffade målet - på den vägen är vi...

400 år senare har Naturvetenskapen gett oss elektricitet, kärnenergi, olja, Nu kommer gen- och nanotekniken.
Balansen finns på det personliga planet - barn, föräldrar, gamla - arbete, skola - även om den kan vara rubbad där så är den inte så hemskt rubbad som den är på jorden i stort.

I FN finns 192 representanter för sex miljarder människor...
Då blir det svårt att få sin röst hörd.
Visst vi kan ha ett telefonparti - låta alla rösta på telefonen - 1=JA 2=NEJ
0=AVSTÅR eller några andra siffror - men kommer det att funka?
De flesta tror nog inte det... men vad är det då som funkar?

De små gruppernas tid är nog omöjlig att få tillbaka...

Sen finns det sjuka ideologier - USA styrs av PNAC som har Leo Strauss som guru - hans idé är att de styrande ska lura resten - hitta på en bra historia - genomföra 911 - och få de andra uppskrämda att följa besluten från toppen. Googla på Leo Strauss och PNAC - Project for a New American Century.

Sen finns religionerna - där man sätter ett namn på allt - namnen varierar lite - Gott, Dieux, Jumala, Allah, Gud och det är väl bra - om alla fick välja sitt eget enda namn - slippa hålla reda på alla de namn/begrepp som finns - få lugna ner sina tankar/känslor genom att bara hålla ett namn i huvudet en stund på dagen / en dag i veckan, Det gör yogis - det är deras metod - välja ett namn - kaffekopp eller flässkotlett eller något som låter fint som Om - tyvärr har den här metoden ännu efter 5000 år inte slagit igenom - istället har ett gäng präster tagit patent på metoden och copyright på ett visst namn - och resten av gänget är mest förvirrade - fattar inte det fina i kråksången...

Så det där med att död ger liv - är säkert bra för att väcka debatt - men det kan bli en farlig lek med orden... och orden de är farliga dem... och nu är det journalisterna som blivit de nya prästerna ordmakarna...

Demokrati är ett av deras käraste ord... men de definierar aldrig riktigt vad de menar med det... Sveriges justitieminister sa nyligen att han ville ha mer övervakning - alltså minska demokratin i avsikt att öka den...
alltså hälla ut vatten för att få mer vatten i glaset.

Telefonparti - tror jag kan vara en värdemätare på demokrati - när det gäller melodifestivalen går det bra att rösta för oss alla på telefonen och man rättar sig efter resultatet.

Så att bli sedd - lyssnad till - älskad - får människor att vilja leva - inte fundera på om död ger mer liv...
Rolling Eyes
Back to top
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Wed, 2005 Oct 12 23:17:11    Post subject: Jag tror ju inte att död ger mer liv Reply with quote

Jag tror ju inte att död ger mer liv, utan det jag menade var själva upphetsningen, spänningen, etc. Våldsglorifieringen, kort sagt.
Jag uppskattar djupt det du skrivit ovan. Ur djupet av min själ, TACK.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Guest






PostPosted: Fri, 2005 Oct 14 14:32:52    Post subject: Re: Priset för sanningssägare Reply with quote

Leif Erlingsson wrote:
Priset för sanningssägare

"Fitta!" ÅSA LINDERBORG: En annan meddelar att jag har ''intelligens som understiger en 12-årings''... wrote:


Det var det dummaste påstående jag hört/läst. Åsa Linderborg är minst lika intelligent som mig, och det rycker i bagetten bara jag tänker på henne intellektuella skärpa och sanningslidelse.
Jag råkade hitta ett TV-inslag på nätet där ÅL debatterar mot den så kallade liberalen Peter Englund och om ÅL skulle ha en intelligens som en 12 -åring skulle PEs intelligens motsvara en hönas.
Back to top
11-09-01.blogspot.com/h
Guest





PostPosted: Fri, 2005 Oct 14 16:05:32    Post subject: hönan och Åsa Reply with quote

Hönan Englund är utsänd DN reporter i Irak och rapporterar om de omeletter som han utspisas med i den gröna zonen. Så det där med höna kan vara rätt. Vad gäller ÅL så bör du läsa Aftonbladets artikel och där står inte bara om de fula ord hon får i sina mejl utan också om de fula ord som dyker upp i DNs, Expressens och Judisk Krönikas spalter om henne.

Så läs artikeln i AFTONBLADET - för att förstå!
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    http://mediekritik.lege.net/ Forum Index -> Mediekritik All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
HOME          Läs om Intelligentsians blockering här: http://blog.lege.net/          Besök AllaForum!