Leif Erlingsson Site Admin
Joined: 28 Jul 2005 Posts: 302 Location: Tullinge, Botkyrka
|
Posted: Mon, 2005 Nov 28 2:54:49 Post subject: Strålande tider |
|
|
Orginal här: Strålande tider
Chris Busby PhD talade vid ett seminarium i riksdaghuset (modererat av miljöpartiets Lotta Hedström) torsdagen den 17 november bl.a. om de globala hälsoriskerna med utarmat uran, som ju används frikostigt i krig numera. Jag var där och förde anteckningar, och tack vare dessa hittade jag i princip samma föredrag från när han var i Nya Zeeland, här.
Vi fick även höra cancerstatistik från Dr Jauad Al Ali på Basra sjukhus för åren 1991, -93, -94, -95, -96, -97, -98, -99, 2000, -01 och -02 presenterat av en i Sverige boende Irakisk läkare. Kort sagt så ser det ut som att 45 - 48% av befolkningen där kommer att utveckla cancer. Chris Busbys forskning ger en möjlig teoretisk förklaring. Givetvis avfärdades Busbys forskning ("Second Event theory") av den närvarande representanten från SSI - Svenska Strålskyddsinspektionen. Eftersom den inte stämde med deras modeller.... SSI killen kunde dock inte svara på varför så många människor utvecklade skador efter att utarmat uran använts i krigföringen.
Miljöpartiets Lotta Hedström sa att "Detta är mörkat." Hon har försökt få intresse för motioner kring detta i riksdagen, utan resultat. Gábor Tiroler från Uppsala, som ibland skriver i medicinsk fackpress, talade om ett aktivt förnekande. Det går inte att få minsta notis införd om den handlar om utarmat uran, har han fått veta. (Det aktiva förnekandet innebär att man inte bara struntar i att berätta, utan att man också FÖRHINDRAR att informationen kommer ut.
Jag nämnde visst inte att strax efter Irak II så fick varenda människa i England i sig en halv miljon uranpartiklar mer än normalt. Chris Busby lyckades nyligen få loss dessa siffror genom Freedom Of Information Act, från luftfilter som ska användas som referens - långt från kärnanläggningar. Och om detta gäller i England så förstår vi ju att vi själva är minst lika drabbade. Kampen mot cancern måste börja med kampen mot kärnvapen - och dit hör den utarmade uran ammunition som nu sprids ut över världen! |
|