http://mediekritik.lege.net/
Mediekritik diskussioner
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
 OBS att texter som är äldre än några dagar gamla ofta spärras för editering, så att länkar hit garanteras referera till det avsedda materialet.
 Cookies:  Liksom många websiter använder denna cookies och/eller liknande teknologier för att förbättra användbarheten, men det går att blockera cookies i sin webbläsare och ändå läsa siten.  En cookie är en liten datafil som sparas i den enhet du använder för att läsa siten.  Vi kan använda både tillfälliga cookies och sparade cookies.  Om du läser siten godkänner du att cookies används.

Som om internationell lag och så vidare fortfarande gällde

 
Post new topic   Reply to topic    http://mediekritik.lege.net/ Forum Index -> Mediekritik
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 28 Jul 2005
Posts: 302
Location: Tullinge, Botkyrka

PostPosted: Fri, 2005 Sep 16 12:01:54    Post subject: Som om internationell lag och så vidare fortfarande gällde Reply with quote

Date: Fri, 16 Sep 2005 11:39:59 +0200 (MEST)
From: Leif Erlingsson <leif@lege.com>
Reply-To: <mediekritik@yahoogroups.com>
To: <mediekritik@yahoogroups.com>
Subject: [mediekritik] [Aspekt] Som om internationell lag och så vidare fortfarande gällde

Jag lade till ytterligare några funderingar till det jag skrev i går, som måhända även kan intressera herrarna och damerna och eventuella medlemmar av andra kön här på <mediekritik@yahoogroups.com>:

---------- Forwarded message ----------
Date: Fri, 16 Sep 2005 11:14:24 +0200 (MEST)
From: Leif Erlingsson <leif@lege.com>
Reply-To: Media och samhälle <aspekt@w10.net>
To: <aspekt@w10.net>
Subject: [Aspekt] Som om internationell lag och så vidare fortfarande gällde


Många i debatten argumenterar som om internationell lag och så vidare fortfarande gällde, när varje eftertänksam iakttagare inser att dessa regler och lagar endast är propaganda och illusioner i dag. Det verkar ju som att det är vår egen energi-försörjning och överlevnad det verkligen handlar om, och då kan förstås - har jag förstått - människor inte tillåtas att demokratiskt stå ivägen för det som ses som nödvändiga åtgärder för att trygga vår energiförsörjning o s v. Detta skulle, förstod jag bl a utifrån en History Channel dokumentär jag såg slutet på i går - en dokumentär som gjordes när koalitionen precis börjat gå in i Irak - ske genom att installera väst-kontrollerade marionetter i Bagdad, och därefter kraftigt dra upp olje-produktionen där, som ju faktiskt om det lyckas kan ge oss fyra år till av billig olja! Vad är demokrati mot fyra år till av olja?

Också i går såg jag på CNN hur världssamfundet talade i FN mot terrorism. Jag uppfattade det som att motståndskamp numera "är" terrorism, till skillnad mot vad internationell lag o s v formellt anger. Men jag kanske missuppfattade CNN och talarna. Men så som jag förstår saken så har allt ändrats: Det är gammalmodigt att vara fast i ett demokratiskt och internationell lag och människorätts-tänkande.

Såvida jag inte helt har missuppfattat detta om att internationell lag, rätt, demokrati, mänskliga rättigheter o s v numera är överspelade annat än som vackra ord i tal, för retorisk effekt, så handlar de vackra orden i tal och media ju om ett stort hycklande. Varför inte bara säga att demokrati funkar inte. Nu kör vi över er, för vi som leder er vet bäst och nu har vi beslutat hur vi ska göra. Fast vänta, det är kanske det man har låtit oss förstå?.....

Och kommer personer som hävdar gammalmodiga rättsprinciper om rätt att göra motstånd, etc, att sättas i fängelse även i vårt land? Kommer publikationer likt Irakbulletinen - se nedan - att bli olagliga? Eller kommer man inte att bry sig om att ändra lagen, utan bara behandla skribenter som terrorister ändå?

På Third world travellers webbsitens citatsamlingar finns mycket om medias och reportars faktiska funktion. I ett av citaten citeras en sovjetiskt korrespondent som i fem år hade verkat i USA. I svensk översättning sa han: ``Jag har den största respekt för er propaganda. Propaganda i väst utförs av experter som har den bästa utbildningen i världen - inom reklamområdet - och som har bemästrat teknikerna med exceptionell skicklighet ... er [propaganda] är subtil och övertygande; vår är grov och uppenbar ... jag tror att den största skillnaden mellan våra världar, med avseende på propagandan, är ganska enkel. Ni brukar tro på er ... och vi brukar vantro vår.''

Eller som Gore Vidal har skrivit - här i egen översättning: ``Företagens grepp på den allmänna opinionen i USA är en av västvärldens underverk. Inget annat I-land har någonsin så fullständigt lyckats eliminera all objektivitet från sina media - och långt mindre oliktänkande.''

Man får nog anse att numera är Sverige på mycket god väg att realisera just detta mål!

Se även gårdagens inlägg som jag gjorde på <mediekritik@yahoogroups.com>, nedan.

Med tanke på att mediers uppgift uppenbarligen är att begränsa analys och diskussion på ett sätt som tjänar statens och företagens intressen (detta sker genom missledande information som inte är osann men den är missledande, irrelevant, fragmenterad och ytlig vilket skapar en illusion av förståelse, medan den i själva verket avleder oss från äkta förståelse och insikt (lånat och anpassat från Neil Postman)) så är det måhända oriktigt att kritisera media för att censurera och på andra sätt i själva verket fullgöra sin egentliga uppgift att hålla människor OINFORMERADE och OFÖRSTÅENDE? Kanske man istället bör diskutera själva det problemet att detta _är_ mediers egentliga uppgift, och det faktum att det sker så mycket hycklande kring detta uppenbara faktum?

Och: Är hycklande en nödvändighet? Är hycklande en nödvändighet för vår överlevnad eller är det ett hinder för vår överlevnad? Det är i varje fall omöjligt att diskutera frågor öppet och rakt med personer som vägrar ta i frågorna utan som envisas med att hyckla. Jag lämnade själv en religiös rörelse när jag till fullo insåg att "Sanningen ®" inte var samma sak som att vara intresserad av sanningen. Kalla mig naiv och dum, jag borde givetvis ha insett det långt tidigare. Vilket leder in på frågan: Är det en personlighetsbrist hos somliga som gör att vi har problem med hyckleriet och inte hela tiden har insett dess existens och accepterat detsamma?

Har någon vetenskaplig avhandling skrivits på temat hyckleriets nödvändighet?


---------- Forwarded message ----------
Date: Thu, 15 Sep 2005 23:20:33 +0200 (MEST)
From: Leif Erlingsson <leif@lege.com>
Reply-To: <mediekritik@yahoogroups.com>
To: <mediekritik@yahoogroups.com>
Subject: [mediekritik] En tidning om Irak, ockupationen och motståndskampen


Irakkommittén i Malmö har tagit fram en informationsskrift om 4 A4-sidor om Irak, Irakbulletinen no 1. Den kan hämtas här:

http://www.irakkommitten.se/Irakbulletinen_1-05_slutversion.pdf


Anders Püschel, en av författarna, presenterar den så här i olika webbforum:

NU HÄR: Irakbulletinen, nr 1

Irakkommittén i Malmö har tagit fram ett första fyrasidigt nummer av en tidning om Irak, ockupationen och motståndskampen som vi med blinkningar till historien kallar Irakbulletinen. I första numret finns två artiklar. Den första, "Motståndskamp är inte terrorism" (M Junaid Alam) bevisar med tillgänglig statistik att motståndet i Irak huvudsakligen är inriktat på att bekämpa de utländska ockupationstrupperna. Den andra "Irak 1958, den ofullbordade revolutionen" (Henrik Skrak) analyserar betydelsen av 1958 års omvälvning i Irak, då folket kastade ut britterna. Dessutom innehåller tidningen notiser författade av Mathias Cederholm. Den är redigerad av Anders Püschel och Mathias Cederholm. Kommittén tillhandahåller den nu i pdf-format för nedladdning till de som själva vill trycka och sprida den, eller bara läsa den.

http://www.irakkommitten.se/Irakbulletinen_1-05_slutversion.pdf


Kommentar:

Författarna av denna trevliga lilla tidning skriver som om internationell lag och så vidare fortfarande gällde, när varje eftertänksam iakttagare inser att dessa regler och lagar endast är propaganda och illusioner i dag.

Världssamfundet talade i dag - såg jag på CNN - i FN mot terrorism. Jag uppfattade det som att motståndskamp numera "är" terrorism, till skillnad mot vad internationell lag o s v formellt anger. Men jag kanske missuppfattade CNN. Kanske är det så att allt har ändrats, att det är gammalmodigt att vara fast i ett demokratiskt och internationell lag och människorätts-tänkande?

Måhända är det vår egen energi-försörjning/överlevnad det handlar om. Och då kan förstås människor inte tillåtas att demokratiskt stå ivägen för det som ses som nödvändiga åtgärder för att trygga vår energiförsörjning genom att installera väst-kontrollerade marionetter i Bagdad och därefter kraftigt dra upp olje- produktionen där, som ju faktiskt om det lyckas kan ge oss fyra år till av billig olja! Vad är demokrati mot fyra år till av olja?

Men det är sorgligt med allt hycklande. Varför inte bara säga att demokrati funkar inte. Nu kör vi över er, för vi som leder er vet bäst och nu har vi beslutat hur vi ska göra. Fast vänta, det är kanske det man har låtit oss förstå?.....

Kommer personer som hävdar gammalmodiga rättsprinciper om rätt att göra motstånd, etc, att sättas i fängelse även i vårt land? Kommer publikationer likt Irakbulletinen att bli olagliga? Eller kommer man inte att bry sig om att ändra lagen, utan bara behandla skribenter som terrorister ändå?

En History Channel dokumentär som gjordes när koalitionen precis börjat gå in i Irak kommenterade att detta är det första av de krig som kommer att kallas "Olje-krigen". (Samma film visade för övrigt filmbilder på ett fallande World Trade center torn, det med spiran. Man såg mycket tydligt spiran falla rakt ned. (Det var det norra tornet som hade en spira.) Det är anmärkningsvärt att även spiran faller rakt ned, om fallet hade orsakats av något annat än kontrollerad sprängning, vilket ofta har påpekats. Det var skönt att se detta på TV, och inte bara via Internet.)


Med vänliga hälsningar,

Leif Erlingsson ................... +46 (0)8-778 50 38 (home)
Katrinebergsvägen 70 .............. +46 (0)709-140 631 (work)
146 50 Tullinge, Sweden .......... +46 (0)731-545 161 (private)

- - - - > Leif Erlingssons Blog: http://blog.lege.net/
- - - - > Livs-grundade diskussioner: http://life.lege.net/
- - - - > SAMHÄLLE, Debattforum: http://mediekritik.lege.net/

_______________________________________________
Aspekt mailing list
<Aspekt@w10.net>
http://mm.w10.net/mailman/listinfo/aspekt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    http://mediekritik.lege.net/ Forum Index -> Mediekritik All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
HOME          Läs om Intelligentsians blockering här: http://blog.lege.net/          Besök AllaForum!